Zaden eten voor een betere menstruatie cyclus

Wist je dat je invloed kan uitoefenen op je menstruatie door het eten van specifieke zaden?

Met voeding en leefstijl kan je je menstruatie probleemloos doorkomen en een regelmatige cyclus hebben. Een regelmatige cyclus hangt samen met vruchtbaarheid en hormoonbalans.

In mijn praktijk hoor ik bijna dagelijks van vrouwen dat ze last hebben van hormonale klachten. Het lijkt steeds vaker voor te komen. Of komt dat omdat we er meer over praten tegenwoordig? Hologic Benelux heeft in 2011 onderzoek gedaan naar menstruatieproblemen, 500 vrouwen tussen de 35 en 50 jaar deden mee aan dit onderzoek. Daar kwam uit dat de helft van de Nederlandse vrouwen toen al last had of heeft gehad van overmatig bloedverlies. En bijna 44% van de onderzochte vrouwen gaf aan dat krampen een van de vervelendste klachten van hun menstruatie was. En één op drie vrouwen gaf aan langer dan vijf dagen ongesteld te zijn en last hadden van hoofdpijn of migraine en stemmingswisselingen. Dit zijn maar een paar voorbeelden van de klachten die worden ervaren gedurende de menstruatiecyclus.

De statistieken in de reguliere geneeskunde geven ook aan dat vrouwen in hun vruchtbare leeftijd veel meer dan vroeger last hebben van klachten die bij een hormonale disbalans horen.

In de huidige wereld zijn er veel factoren die onze hormoonspiegel kunnen verstoren. En ons vrouwenlichaam is erg gevoelig voor invloeden van buitenaf. Je eetgewoontes zijn daar een voorbeeld van; vlees, soja, cafeïne, suiker, gluten en koemelkproducten. Ook kunstlicht en hormoonverstoorders in plastic en cosmetica. Maar ook onvoldoende beweging en ook dat veel vrouwen steeds meer op latere leeftijd kinderen krijgen.

Al deze factoren dragen bij aan zowel cyclus langer of korter dan 25-35 dagen en een hevigere menstruate dan normaal. Een dat is nergens voor nodig!

Een cyclus van 35 dagen of langer kan het voorstadium van de OVERGANG aankondigen of het kan een verstoring in de geslachtshormonen betekenen. Een korte cyclus betekent minder progesterone en vaak PMS. In beide gevallen ben je minder vruchtbaar.

Het vermijden van bovenstaande hormoonverstorende factoren is dan ook een goede start voor een goede hormoon balans.

En een gezonden en regelmatige cyclus kan je ook stimuleren door het eten van zaden.

Hoe zit dat dan met die zaden?

Maandelijks zaden eten is gebaseerd op het idee dat je je voeding kan afstemmen op je cyclus. Hormoonfluctuaties worden dan beter gereguleerd en nemen vrouwelijke klachten af. 

menstruatie cyclus

  1. De menstruatie (menstruele fase).
  2. De folliculaire fase.
  3. De ovulatie fase.
  4. De luteale of innesteling fase.

Bij een ideale cyclus van 28 dagen start de ovulatie fase op dag 14 (eisprong). Je eisprong kan je herkennen aan het feit dat je midden in je cyclus opeens een meer slijmachtige doorzichtige afscheiding hebt. Zo weet je of je een kortere of langere cyclus hebt.

Van de verschillende hormonen die van belang zijn tijdens deze vier fasen zijn met name oestrogeen en progesteron de hoofdrolspelers. De verhouding tussen deze twee geslachtshormonen moet goed zitten. Als het progesterongehalte lager is dan het oestrogeengehalte dan kunnen er verschillende klachten ontstaan. Dit noemen we oestrogeendominantie en dit is vaak de boosdoener.

Het doel van zaden eten is om oestrogeen te reguleren in de eerste helft van de cyclus (fases 1 en 2) en het progesterongehalte in de tweede helft om zodoende oestrogeendominantie te voorkomen.

Het protocol:

Begin op de eerste dag van je menstruatie met het nemen van een theelepel (gebroken) LIJNZAAD en een theelepel POMPOENPITTEN. Je hebt voldoende aan dagelijks een theelepel van beide zaden door je ontbijt. De lignanen die in de lijnzaadjes zitten blokkeren de overtollige oestrogenen. En de zink die in de pompoenpitten zitten bevorderen de aanmaak van progesteron in je lichaam tijdens de folliculaire fase.

Start in fase 3 (dat is dag 14 als je een cyclus van 28 dagen zou hebben) met dagelijks een theelepel ZONNEBLOEMPITTEN en een theelepel SESAMZAAD. Ook hier kun je ze door je ontbijt mengen. De zonnebloempitten bevatten seleen, dat is een mineraal die de lever stimuleert en dus ook de hormoonbalans in het algemeen. De sesamzaadjes zijn rijk aan calcium en bevatten ook lignanen, die ook weer overtollige oestrogenen blokkeren zodat het verschil in verhouding tussen progesteron en oestrogeen niet te groot wordt.

Wat ook mooi meegenomen is is dat alle zaden rijk zijn aan omega 3 en omega 6 vetzuren.

Als je met dit protocol aan de slag gaat merk je misschien al na de eerste maand al dat je lichaam er positief op reageert: je krijgt meer energie, je huid gaat er beter uitzien, je hebt minder last van hoofdpijn en je borsten zijn minder pijnlijk. Je gaat je gewoon prettiger voelen. Maar het kan ook zijn dat je pas na bijvoorbeeld 2 of 3 maanden het effect merkt. Geef dus niet direct op.

Is dit wetenschappelijk bewezen?

Nee, niet de combinatie van deze 4 zaden zoals in het bovenstaande protocol. Maar voor alle zaden en met name lijnzaad is veel bewijskracht voor het positieve effect op de cyclus. En de vermindering van vrouwenklachten zoals minder pijnlijke borsten, afname van hoofdpijn en de lengte en heftigheid van de menstruatie. Er zijn wereldwijd tal van casussen bekend waarbij dit specifieke protocol geweldige effecten had. Zelf doe ik het al voor een langere tijd en mijn cyclus is altijd 29 dagen en ben ik ongeveer 3 dagen ongesteld.

Ga ook aan de slag op dag 1 van je menstruatie met dit protocol. Check onze recepten Ebook voor de lekkerste recepten waar je de zaden in kunt verwerken. 

Succes, lieve groeten, Merel.

0
    0
    Winkelwagen
    Je winkelwagen is leegVerder winkelen